måndag 6 september 2010

BREVET FRÅN BJÖRN VINBERG

Det kom ett brev från Björn Vinberg som är gammal vän och var chef för nöjessidorna i Expressen under hälften av min tid som filmkritiker.

Björn är ett par år yngre än jag och har en vid kunskap om nöjesvärldens många sidor. Han har utgivit böcker och skrifter om teater (Hippodromen i Malmö), cirkus (Cirkus på svenska och Cirkus på nordiska språk) och film (Georg af Klercker). 1983 initierade han och var kvällens värd för en unik teveklassiker som speglade fem generationers svensk revyhistoria med Kar de Mumma, Gösta Bernhard, Povel Ramel, Hasse&Tage, Magnus&Brasse på samma scen tillsammans med den sköna Lill Lindfors som revydrottning. Programmet har gått i repris en gång i Minnenas television och borde repriseras ett par gånger för varje generation.

Björn fick tidigt ett exemplar av min bok eftersom han ovetande hjälpt mig med den, genom att banda och skicka sällsynta filmer från BBC och Channel 4 under ett par år i London. Här är brevet:

Hässelby lördag 4 september 2010.

LASSE!
Nu är den läst, insupen och avnjuten, din bok om Hollywoods guldålder.
Jag är säker i omdömet – den toppar listan över svenska filmböcker från alla tider.
En uppvisning i kunskap och koncentration, charm och stil, humor och vemod. Ett exempel av tusen är sista utgången om Lubitsch.
Bringing up baby fick igång minnet – finns inte den …?  Jo den fanns i garderoben! otextad och säkert hemförd från London för 25 år sen.  Så nu vet jag vad screwball innebär. Filmvarianten överglänser basbollens.
Hjärtliga hälsningar!
Björn


I min egen garderob hittade jag ett videoband med Kvällen är din. Som revyhistoria är det oslagbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar