måndag 11 oktober 2010

Båten mot strömmen med Lasse Bergström!

Gunnar Bergdahl la grunden för Göteborgs filmfestival där han även 
sysslade med förtjänstfullt förläggeri, bland annat den tidigare 
nämnda En liten bok om Hasse. Nu är han kutlruredaktör i Helsingborg 
och skriver om min bok:
”Den allra sista meningen i Scott Fitzgeralds klassiska roman "Den store Gatsby" om ett amerikanskt 1920-tal har evigt liv: "Så strävar vi fram som båtar mot strömmen, ständigt drivna tillbaka mot det förgångna".
Ack ja. Jag tänker på den där vemodiga slutmeningen i den där vemodiga romanen när jag läser Lasse Bergströms nyutkomna bok "Hollywood Guldåldern" (Norstedts).


Lasse Bergström var under många år Expressens främste filmkritiker. Sedan blev han förlagsredaktör på Norstedts och såg till att Ingmar Bergmans manuskript och självbiografi kom till stånd. Inte bara så - han skrev tillsammans med den store IB dennes "Bilder" där de kommenterade alla hans filmer och såg under sin förlagsverksamhet på många sätt till att filmhistorien fick sin bokliga genomlysning.


Nu har Bergström likt en båt mot strömmen vänt tillbaka till filmens rotsystem. Med innerlig kärlek och en lätthet i anslaget börjar han med en "Entré" och ett "Förspel" för att dyka ner i stumfilmstiden med den store Griffith, han skildrar såväl Victor Sjöströms som Murnaus och Stroheims amerikanska 20-tal och tar sig fram i en självsnitslad bana genom 1900-talets filmhistoria med blicken riktad mot drömfabrikens 30-tal. För övrigt med just Ingmar Bergman som återkommande sällskap.


Buster Keaton, Harald Lloyd, Chaplin, Disney och de andra som gjorde denna soliga plats - klimatet gav goda ljusförhållanden för filminspelning och var behagligt även i andra avseenden - vid Stilla havskusten till filmens absoluta domkyrka får sina kapitel.


I reflektionsrika och rikt illustrerade mini-essäer sätter han in de stora namnen i tid och tradition. Själv ryser jag av välbehag när jag får läsa om Billy Wilder som gjorde "Double Indemnity", skapade hela film noir-genren och gjorde upp med Hollywood och dess guldålder med sin fantastiska "Sunset Boulevard" 1950.


Bergströms bok är en snabbverkande medicin i tider då guldåldern för länge sedan övergått till en huvudvärksframkallande ström av tredimensionellt trams.

Veckans premiärer i Helsingborg ger syn för sägen. Ta istället båten mot strömmen tillsammans med Lasse Bergström! ”
©Landskrona Posten -  2010-09-17  
Det är inspirerat, men jag vill gärna framhålla att jag under  det långa arbetet  med HOLLYWOOD GULDÅLDERN hela tiden försökte undvika jämförelser med nyare filmer. Det fanns tillfällen, som t ex David O Selznicks cinemascopemelodram FARVÄL TILL VAPEN, i alla avseenden underlägsen den första version av Frank Borzage som jag skriver utförligt om. Privat, så att säga, håller jag ofta med Gunnar Bergdahl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar